callshappines.blogg.se

2015-11-27
23:54:01

En tanke åt djuren

Idag när jag hade matteprov tänkte jag på djuren. Deras rätt att leva. När vi var i ladugården igår och skulle gå på en mittengång, var det ungdjur på ena sidan och vuxna kor tror jag på andra. Våran handledare pekade åt kornas håll och sa "och här är våra slaktdjur".. Dom stod där framför oss lugna och levande. Men inom kort skulle dom stå på rad panikartade, i väntan på dödsklingan. Jag vet inte när, men när som helst antagligen. Det är så hemskt när man väl tänker på det. De står där i ena sekunden, död och blodig i andra. Som med Tindra, plötsligt upphörde andningen och själen flög iväg. Det var en tjej som sagt lite tidigare "jag ska bli vegetarian" och handledaren sa "för att de är så söta? Haha. Men dom är goda med" "nä, eller jo, nja.." Alltså - man blir inte vegetarian för smakens skull. Man blir det för djurens skull. Det är ett LIV liksom. Något som vandrar runt och lever, andas, springer, äter, vilar, gosar och följer sitt naturliga som vi. De kan vara familjemedlemmar. Så därför fattar jag särskilt inte dom i Kina hur dom kan äta hundar. De säljer hundars huven i plastförpackningar. Är de så hjärtlösa? Eller bara blinda? Egentligen är det känsligt för de flesta människor med att äta husdjur som just hundar eller hästar, men det är egentligen ingen skillnad mot grisar och kor som är vanligast att äta. Det finns fem gånger så många fler grisar än hästar i Sverige, men hur ofta ser man grisar ute? Nej, just det. Man ser bara hästar. Djuren får inte ens leva naturligt och ingen värdig död heller. Bara dra dom i svansarna och skära upp kroppen på dom. Samma med kycklingar. De har ett flertal i en kartong och bara häller dom på varandra från människans höjd och tusentals fraktas långt. Tuppkycklingar är det, de mals ned levande i en kvarn eller nåt. Helt värdelösa är dom för industrin p.g.a den stora efterfrågan på ägg. Å inte har hönorna det bättre som får trängas i hallarna, eller värre - burar. Får väl inte gå ut ens antar jag? Jag skulle kunna skriva en uppsats om det här, men dom flesta har väl slutat läsa antingen för de inte klarar av att höra sånt här eller för dom fortsätter blunda för verkligheten. Känner många som gör det. När jag säger till folk att jag är vegetarian brukar dom allra flesta säga "jag skulle vilja bli vegetarian, men..." MEN? MEN? Finns inga bra men. Människan klarar sig utan animaliskt. Det är väldigt smidigt att få tag i det idag. Det finns så mycket annat. Man mår mycket bättre och det är hälsosammare. Man äter alltid med gott samvete. Det är mindre risk för sjukdomar. Man räddar 100 djur på ett år. Det finns inga men. Det är bara bra saker. Så varför tveka? Mitt svar på det är att människor är för bekVäma och vågar inte släppa köttet. De tror det inte går. Men det går. Jag trodde att jag inte skulle klara det först bara för det var så nytt. Mina föräldrar blev arga när jag tagit det initiativet själv, men jag lyckades övertyga dom. Ingen är lyckligare än jag, förutom djuren då. Även om jag förklarar allt det här plus mycket mer som går att säga, fattar folk sig inte på mig riktigt. Inte bara om vegetarianismen utan allt annat jag pratar om. Jag pratar konstigt. Alltid. Mina ordval, ordföljder, toner, röst. ALLT. Men eftersom inte så många andra tänker som jag gör, måste det ju va någon ändå. Å då blev det jag. Djuren kanske inte förstår att det är precis jag, men dom har bland annat mig att tacka och vissa tillfällen kan dom förstå det. Inte minst att jag inte stödjer djurplågeri eller leder in dom till en slaktfabrik... När man är nere finns dom alltid där, de håller denna jord levande och hållbar. De förtjänar att leva❤️ Om alla kunde sluta blunda skulle djuren och naturen må så mycket bättre. Människor är inte bara blinda, de vill inte se. Vi mördar alla möjliga djur nu för tiden, å liksom vad ska du äta idag? Kalv? En liten kalv, den fick ju knappt leva! Låter bara brutalt, som att säga "jag ska äta en bebis till lunch" ungefär. Folk förstår inte hur synonyma alla människor och djur är. katt+ gris= djur. Bara det att vi inte äter katten, varför inte när vi ändå har grisen slaktad och klar? Bebis+kalv= djur. Varför inte grillad bebis när kalven ändå är uppäten? Jag äter hellre jord! Det finns absolut ingen fördel med att äta kött. Mina behandlare säger att dom hade tvingat mig att sluta va vegetarian om mina djuråsikter inte var så starka. Shit, hade verkligen tur där att jag var så tydlig..fattar inte hur jag skulle klara det. När någon frågar mig varför jag är vegetarian brukar jag svara kort och gott "Jag tycker inte att någon ska behöva offra sitt liv för att jag ska ha något på tallriken" Det är min åsikt som ingen kan ändra på, men jag lever inte själv och är under arton så jag måste plågas med att äta fisk, ägg och mjölk. Vilket många djur får dö för. Jag tänker kanske inte på det varje gång jag äter det, men ibland blir det bara vissa såna här stunder när man inser fakta. Å jag vet ju om det innerst inne. Jag ville göra det här bra, men mådde inte superbra (vet helt ärligt inte varför) och jag har mycket känslor för detta så kan bli "övertänd" eller vad man ska säga. Men jag försökte så gott jag kunde. Om ni undrar något över detta svarar jag gärna ☺️ Jag hoppas att betydligt fler kommer bli vegetarianer/veganer inom snar framtid. Då ska det va de återstående köttätarna som måste gå till köket för specialkost, och inte alla miljardertals veganer!😛 
Varför jag är vegetarian? ......... Varför är du inte det? 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: