callshappines.blogg.se

2016-06-13
23:50:03

Ilskan igår

Jag skulle ha bloggat igår, men det var nog tur att jag inte gjorde det faktiskt för jag var så sjukt otroligt förbannad. Verkligen jätterasande. Konstig grej som inte hände, jag brukar slänga saker i golvet/väggen, sparka på väggar, skrika och sådär. Nu gjorde jag inte det. Jag som känt mig onormal när jag fått damp i mitt rum var jag ju ännu mer psycho nu. Det var nåt jag fick höra här hemma igår kväll. Fick höra för kanske två dagar sen att jag sköter Kiro jättebra. Igår var jag med min kontaktperson och hon sa att om ja ger honom frukost varje dag klockan 8 så kommer han vänja sig vid det och väcka mig klockan 8 för resten av livet. Så han måste lära sig va mer flexibel att han kan få mat, frukost i alla fall, lite när som helst - beroende på hur länge vi sover. Detta lät ju logiskt för hundar är vanedjur, som vi männikskor, och jag vill verkligen inte gå upp så tidigt när jag är ledig. Så jag vill ändra tiden till typ klockan 10 istället men jäklar då fick jag en utskällning för nej nej det är absolut förbjudet att ändra det. Men en parentes här - uppfödaren sa till oss första gången att man för göra vad man vill med sin hund, bara man inte lämnar den ensam för mycket. Sen får vi ett papper med massa krav! Jag fick inte ha färskfoder som jag ville (men har kunnat acceptera det bättre nu) och det måste va dom tiderna hon alltid gett alla hundar i hundra år. Jaha, göra som jag vill ja... Visst, jag har ändrat lite, för det skulle egentligen va klockan SJU man skulle upp och ge mat. (Asså wtf?!) Man tänker kanske att hundarna skiter väl i tiderna, men nej det gör dom inte, så när man ska ändra klockan en timme fram eller bakåt ett par gå ger om året kommer dom undra vad som är fel eftersom tiden ändras! Därför ska man i te ha regelbundna tider. Det är bättre liksom med nån gång vid tio, nån gång vid ett, nån gång vid fem och nån gång vid åtta när han är valp. Sen när han är vuxen nån gång på morgonen liksom och nångång på eftermiddag/kvällen. Liksom det måste inte va så hårt bestämt att det ska gå exakt fyra timmar mellan varje mål, dom äter ju närsom - det är en hund för tusan! Detta är en Golden retriever för tusan! Som inte ens har någon mättnadskänsla!! Därför spelar det la ingen roll om det på morgonen blir lite senare och sen olika tider på dan. Någon som håller med mig..? Eller har päronen alltid rätt? Bara för jag är 17 så är allt jag säger fel? Om någon annan hade sagt detta till mina päron då hade dom banne mig lyssnat och lydigt det som muslimer till Allah. Fattar inte vad det är för fel på mina ord. Men jag är helt säker på att det är åldern. Men iaf, när jag tog upp detta förslag så fick jag en utskällning och dom bara kaxade emot mig. Jag skrek inte, slängde inget, jag rörde mig inte. Jag kollade på film så jag fortsatte med den. Men dom där orden gjorde mig sååå fruktansvärt hemskt äckligt idiotisk förbannad. Så jag skakade som en hund redo för fight. Jag är ju tvungen att göra mig av med energin på nåt sätt, så psychot som jag är försöker jag hitta alla roliga punkter på filmen och skrattar och snabbåtar om det hur mycket som helst. Skratt hjälpte faktiskt förvånansvärt bra mot ilskan. Men inte tillräckligt. Jag satt resten av filmen och skakade och morrade nåt våldsamt ibland haha. "Va i..gå upp den tiden som är sagt istället unge. Du är en som inte kan sköta en hund" Fick jag höra 😊. Vad fan? 😊😊😊 Så jä*la omoget. Precis tvärtemot det jag fick höra för ett par dar sen bara. Jag om någon vet hur det är nuförtiden med allt det där för jag är på hundforum. hör från hundägare IDAG, utbildade människor osv, så jag vet oftast det bästa. Men jag ääär ju bara 17 och har aldrig haft hund, nä då måste allt va fel ju. För att bli av med den onda energin tog jag mig till åtgärder som....inte va likt mig. Men jag antar att det är sånt som händer när man inte fåt utlopp för det på annat sätt. Inte omöjligt att det händer igen. Har mörkt att det är bättre att sånt händer i tysthet än att sparka i väggen typ och få massa idioter emot en hela tiden. Man lär sig genom åren. Ilskan satt däremot kvar i mig idag. För jag var inte arg bara över dom där orden, jag var så arg på mig själv för att min Asperger-no-rebell-hjärna förstör allt genom att lyda varenda ord någon säger åt mig. Till och med undermedvetet arbetar min hjärna/kropp/whatever om det ändå. Som när skolsystern sa i åttan eller vad det var att jag skulle gå upp några kilon. "Aldrig" tänkte jag. Jag gjorde inget annorlunda och gick upp två kilo (Eller vad det var) What da fudge är fel med mig?!? Så jag tyvärr fortsätter med att gå upp klockan 8 varje dag. Ilskan fick mer utlopp imorse då. Jag blir så förtvivlad på Kiro när han inte lyssnar på mig,särksilt på morgonen och kvällen. När vi ska in vänder han och springer 50 kilometer bort eller hoppar in i nån buskkulle där det är svårt att få tag i honom. Då tappar jag mitt tålamod lätt. Samma när han går efter mig och sliter i byxorna och mitt kött. Det gör asont ibland så jag skriker av smärta och att han ska sluta. Vilket han inte gör. Monster. Han vill på riktigt äta upp mig. Så när jag äntligen fick komma in slänger jag mig i sängen för att somna så fort som möjligt men gråter högt. Så skriker jag till flera gånger också, riktigt högt allt vad jag kan med knappa pauser. Sen sombar jag ganska fort. Hallelujah liksom. Finns inget bättre å sova typ, så att bli väckt av ett alarm nu varje dag (på sommarlovet med😭) tycker min kropp är väldigt otrevligt och jag med! Jag nåt fysiskt dåligt av det! Visstm jag kan gå å sova igen men jag är ändå vaken minst 20 minuter efter åtta och ibland segar Kiro extra mycket ute.. Det gör mig så arg och jag vill inte ta ut någon ilska på honom men han lyssnar liksom inte och att han bits så intensivt gör mig lite rädd. 
Nu har ilskan lagt sig nästan helt i alla fall för jag red en fantastiskt ritt i skogen idag! Ja, jag har hittat ett nytt hästställe - horrayy! Det var en jag träffade förra året på ridlägret och hon bodde tydligen väldigt nära mig utan att jag hade en aning haha och behövde medryttare. Så var där i lördags och idag! Testade bara den ena ponnyn i lördags och idag red jag båda. Men Duschesse (första gången idag) var mycket piggare som jag märkt innan, däremot inte så tittig som jag trodde hon skulle va, hon blev inte rädd en enda gång faktiskt. Bars extremt pigg. Travade iväg med mig ibland haha, ehm ja.. Blev ett par galoppsteg ibland med och hon känns så stor (hon är lika stor som Kenny) för stegen är så långa. Så hon kommer ifatt lätt. Den andra ponnyn,Blanka, jag red i lördags har ett sår där sadelgjorden ska va så det var barbacka på henne som gällde. Vi skulle vända och galoppera om ett tag när vi pratade om att byta häst. Förstod det eftersom jag inte kontrollerar Duschesse så bra.. Pigga hästar och jag liksom, njaa.. Så äntligen fick jag rida barbacka😍 Hon fick nåt ryck efter ett tag och galopperade iväg utan att jag var med på det haha. Å när vi skulle galoppera var vi sist och hon gillar inte ponnyn som var framför, för dom går ej i samma hage, så hon hade öronen bakåt hela tiden och jag försökte sakta men då svängde hon av vid sidan av den andra ponnyn och hamnade i diket men fortsatte springa på nåt sätt ändå?! Jag var helt säker på vid that moment att jag skulle trilla av men HELT OTROLIGT satt jag kvar?!!? Kan inte fatta det 😅 För hon skenade ju liksom. I guess. Fick stopp på henne tillslut iaf, hon ville ju bara fram till Duschesse längst fram eftersom dom är bästisar. Sen skulle vi över en bäck också. Då blev det till och hoppa barbacka med, men det funkade 😂👍🏽 Vi var väl ute i två timmar nästan tror jag och asså det var så kul ritt. Hur länge har jag inte längtat efter att rida barbacka igen. Kom på sen att det var första gången jag red barbacka på en uteritt, bara gjort det i paddock och ridhus innan ☺️ Så detta var vekrkligen en tröst för vad som hände igår. För igår var verkligen en hemsk dag. Denna dag var sådär tills kvällen då. Låg och lyssnade på deppmusik och somnade nästan innan. Då vet jag att det inte står rätt till när det blir så. Tack för att hästar finns 🙏🏽💖
Älskar dom här quoten, dom är så fina.
Kommentar:
2016-06-14 @ 16:51:45

Älskar att rida barbacka! Hade en häst över en hel sommar vars ägare hade en svår graviditet och inte kunde rida. Vi red ut barbacka nästan varje dag ute i mina älskade bergslagsskogar med blanka sjöar som vi badade i. <3 Tråkigt med åsikterna om hunden. Hundar är ju i princip vargar och vargar äter när dom har jaktlycka och det är inte alls regelbundet. Vi hade hundar när jag växte upp som jag tog hand om mycket. Dom fick inte mat exakt samma tid varje dag och jag vet inte vad som skulle vara fel med det. Men jag är ju ingen expert.

Svar: Åh vad härligt att läsa om din sommarhäst ^^ Lät som en riktigt bra sommar, vilken dröm! 😍Jo det är ju sant, att vargarna inte äter regelbundet. Men det är det att hundarna är vanedjur (antar jag) och att Kiro kommer vänja sig nu under sommaren vid att få mat klockan 8 först. Så därför tycker jag som du att man kan ge när man själv behagar eller så.. Mina föräldrar är extremt nojiga med det där har jag märkt, dom säger alltid "har du frågat Tina?!" "Vad säger Tina om det?!" Och såna ifrågesättningar HELA tiden varenda grej jag säger -_- Tina är uppfödaren alltså, dom typ avgudar henne och tror hon har allt rätt till tusen procent bara för hon haft hundar i 20 år typ.
Silja

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: