callshappines.blogg.se

2016-11-01
16:40:00

Djurpark och möjligheter

Oj, två veckor gick snabbt... ledsen för detta men blir väldigt upptagen nu för tiden med häst, hund osv. Nu har jag höstlov iaf och ska sova över med några kompisar imorgon vilket va typ ett år sen jag gjorde sist. Eller halvår.. Kan tacka Tenhult iaf för dessa möjligheter. Alla möjligheter egentligen - Kiro, Rover, vänner, resor... Tenhult har gett mig så mycket verkligen. Har fått mig att offra vissa saker, men gett mig dubbelt så bättre saker/möjligheter.... Wow.. 
Jag och Rover ska på Pay and Jump nu på lördag! Blir bara 40 cm vi hoppar eftersom han inte är så hoppvillig av sig.. blir extremt nervös vid såna tillställningar också så.. Kanske blir högre nästa gång när han förmodligen är ännu mer igång också 😊 I helgen var jag hos mamma och det var så himla mysigt som vanligt. I söndags var vi på Borås djurpark. Det kanske låter fel, jag vet.. Är "vegetarian", djurrättsaktivist eller nåt sånt och ändå går på djurpark.. Jag har tänkt på det till och från, det var tal om det förra gången jag var hos henne också. Hag hade svårt att bestämma mig vad ja skulle tro. Men det finns fler fördelar med djurparker än man tror. Visst är det bättre med djur i det vilda, det är det alltid, men i djurpark slipper dom svälta så dom får längre liv, dom får aktiveringar av djurvårdarna.. Det jag är ganska emot är att dom får för litet utrymme oftast, men jag förstår att det är svårt att göra det lika stort som i det vilda till flera vilda djur så. Sen att besökare dag ut och dag in står och glor på dom kanske inte är så kul för dom. En del är ju helt repsektlösa dessutom. Jag har funderat mycket på arbete inom djurpark, går ju en sån kurs i skolan med. Men jag vet inte längre, det är fruktansvärt hårt jobb. Tänk å mocka efter en elefant! Av dom högarna kan man ju bryta nacken om man står under.. Måste ju ta hela dan och få rent. Sen att komma på miljöberikning är inte min grej heller.. Är massa saker att tänka på.. Men belöningen för det är att man för hantera såna djur, det är ju minnen för livet. Att hantera elefanter, apor, giraffer, tigrar, sälar osv är ju rena drömmen (för mig som beundrar vilda djur). Det är int helt bortslitet från mitt huvud men jag tror jag prioriterar andra jobb först. Kanske djurvårdare på nåt sätt, vi märker hur.. 
 
Hade bara foto på elefanterna. Tänkte jag skulle njuta av upplevelsen än att ta fram kameran bara. Jag gick in i barnens zoo även om jag inte är ett litet barn haha. Där fanns det dvärggetter och minigrisar. Hur söta som helst. Jag satte mig på huk så kom det fram några  grisar. En på slutet kliade jag under hakan och då la hen sitt huvud på mitt lår och nästan slöt ögonen..helt fantastiskt var det, har aldrig stött på en gris på det sättet. Antingen har den gått förbi, bara tittat eller försökt äta upp mig. Denna var väldigt tam. Getterna stod och tuggade bara. Inte så intresserade med andra ord. Men jag satt mig på huk och höll fram handen, geten ville inte nosa.. Efter en stund gjorde jag det igen och då nosade hon. Sen lät hon mig klappa henne. Då förstod jag (ännu mer) hur viktig respekten är, att vi visar djuren. Man ska inte bara gå fram rätt på och röra djuret, det måste vara på deras villkor. Det är så självklart egentligen men dom flesta glömmer bort det.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: